Lyxkonsumtionen ökar

Lyxkonsumtionen ökar

Lyxkonsumtionen under förändring i Västvärlden

2013-11-29

Nuförtiden är det vanligare med samlarobjekt som konst och vin än lyxiga förbrukningsvaror. I Nordamerika och Europa minskade handlingen av lyxvaror med 13 respektive 8 procent. Mycket beroende på lågkonjunkturen, enligt trendanalytikern Ståle Økland. Däremot har lyxkonsumtionen ökat i Asien med omkring 20 procent.

Det här skriver de om i affärsvärlden.se: Så ser miljonärernas nya lyxkonsumtion ut

- När du märker att folk runt omkring dig har mist stora delar av sin förmögenhet får lyx en liten annan betydelse. Därför är jag inte överraskad av att de superrika kanske skär ned lite på lyxiga förbrukningsvaror och i stället lägger mer pengar på samlarobjekt som konstvin och exklusiva klockor och liknande. De tänker ”less is more” och är mer intresserade av diskret lyx av god kvalitet, säger Ståle Økland till dn.no.

Siffrorna kommer från Knight Frank's The Wealth Report, vilket är en årlig publikation. Rapporten tittar på globala trender för de rikaste i världen, och undersöker vilka som är de mest åtråvärda fastighetsmarknaderna.

En rapport som stöder detta finner vi på Sveriges Radios hemsida. Priserna på samtidskonst skjuter i höjden, och verken blir dyrare och dyrare.

Är konstmarknaden en bubbla? frågar de redan i rubriken på reportaget. Försäljningsrekorden slås allt efter varandra, och enskilda konstverk säljs för mer än vad USA sammanlagt förmedlar i kulturstöd. Men anledningen är att de rikaste i världen blir både fler och rikare, vilket skapar ett stort och växande utrymme för lyxkonsumtion.