Marknadsföring

Marknadsföring

Moderna metoder ger inte alltid bra marknadsföring

2013-12-13

Många varumärken har blivit alltmer ivriga i hur de kartlägger konsumenters köpmönster. Om jag kollar på ert par skor i en nätbutik på en lördag är chansen stor att samma par skor dyker upp i en annons på en helt annan sida på måndagen. Dagen efter lär de finnas på reklamsidan på mitt sociala nätverk och på onsdagen kanske jag har fått ett email om ett specialerbjudande på skorna. När det har hunnit blir torsdag känner jag mig som ett omringat byte med skoreklam som förföljer mig överallt på nätet.

Ingenstans under den processen lär företaget märka att jag köpte ett annat par skor från samma ställe på söndagen. Det där märket kan marknadsföra sina sandaler till mig i månader, men om jag nöjt går omkring i mina tennisskor är det bara ett slöseri med pengar som skulle kunna göra bättre nytta någon annanstans.

Ibland kan den viktigaste lärdomen som ett företag drar vara att veta när man ska ta ett steg tillbaka. Företag slösar miljontals dollar på att jaga potentiella köpare som antingen redan har köpt den marknadsförda produkten eller som inte har någon avsikt alls att göra det, oavsett hur många gånger reklamen visas. Vi har kommit till en särskild punkt i e-handelns evolution där konsumenter förväntar sig en viss nivå av korrekt kundanpassning, och när den inte fungerar är reaktion snabb och obarmhärtig.

Här nedan är ett filmklipp från mediabolaget Mediaview som sätter fingret på just detta med att synas på rätt plats, för rätt kund och vid rätt tid.

PR-avdelningar har fler verktyg och bättre teknologi till hands än någonsintidigare, men dessa resurser verkar inte uppfylla sin verkliga potential i en generation av dåliga idéer. Företag använder sig av ineffektiva sökord, misslyckas med att optimera mobilreklamen, eller använder reklam med låg relevans för konsumenten. De lägger kraft på att titta på tidigare vanor istället för uppdaterad data, och de lyckas inte möta kunderna där de tillbringar det mesta av tiden.

Många marknadsföringsavdelningars största misslyckanden kommer från en ovilja eller oförmåga att rikta in sig på personen snarare än hajpen om att anpassa sig till kunden. Det finns nu algoritmer tillgängliga som ger företag möjligheten att få viktig information om konsumentens köpmönster. Ändå finns det en tvekan i branschen som gör att potentialen går outnyttjad.

När en kund bestämmer sig för att köpa en produkt är vägen dit ofta krokig. Personen i fråga kan tillbringa dagar, veckor eller månader med att väga för- och nackdelar innan denne genomför köpet. Eller så bestämmer sig kunden för en annan produkt när han eller hon hittar en produkt som bättre passar livsstilen. Konsumenten vill ha kundanpassning som fungerar och det är företagets ansvar använda sina verktyg så att potentialen fullbordas. Priset för att misslyckas är högt och om märken vill överleva i nätets tidsålder bör de lägga mer resurser på att utarbeta bättre marknadsföringsknep.