Nu lanseras världens största undersökning i strategisk kommunikation

2014-04-10

Den första mars lanserade European public relations education and research association, eller förkortat Euprera, undersökningen European Communication monitor. Detta är en årlig undersökning i strategisk kommunikation, där kommunikatörer från hela Europa bjuds in för att delta.

Årets undersökning blir den åttonde sen den först genomfördes under 2006. Den undersöker bland annat mobilkommunikationssystem, ledarskap, nätverkande och mentorskap, kön och strategiska frågor som är relevanta till den kommunikativa funktionen.

De letar särskilt efter åsikter från professionella inom kommunikation som jobbar inom organisationer eller konsultföretag. Det tar bara omkring 12 till 15 minuter att svara på alla frågor i undersökningen, och alla deltagare blir tilldelade en full rapport av resultaten, samt får möjligheten att vinna en av fem Lomografi-kameror.

Undersökningen pågår fram tills sista mars, så det gäller att skynda om man vill delta.

Du hittar undersökningen här: European Communication Monitor 2014

The European Communication Monitor är ledd av professorer från 11 berömda universitet inom ramen för Euprera, tillsammans med EACD, kort för European Association of Communication Directors och Communication Director Magazine; sponsrat av Ketchum. Undersökningen är helt anonym och svaren är bara synliga för forskarna.

Ett svenskt företag som sysslar med strategisk kommunikation och har valt att specialisera sig på just digital skyltning är UCUS. Det intressanta med digital skyltning är att det är en marknadsföringsstrategi som befinner sig i gränslandet mellan just digital och klassisk tryckt marknadsföringen.