Vibram har trampat på ömma tår

Vibram har trampat på ömma tår

Tillverkare av barfotaskor – stämda för falsk marknadsföring

2014-06-17

Vibram, den amerikanska tillverkaren av barfotaskor, har nyligen förlikat i en rättegång för falsk marknadsföring. Det var en så kallad mass-stämning (class action law-suit), där löpare som köpt skorna hävdade att företaget inte hade tillräckligt med vetenskapliga bevis för de påståenden som de gjort i sin marknadsföring. Trots att företaget gått med på att betala en förlikning så förnekar de fortfarande att de har gjort något som helst fel och skjuter ifrån sig alla anklagelser.

Vibram in $3.75m settlement over false health claims – BBC.co.uk

De hade marknadsfört sin produkt med påståenden om att deras barfotaskor kunde stärka muskler i fötterna och förbättra balans, snabbhet och hållning. Men eftersom de inte kunna bevisa det här i rättegången så har de nu blivit tvungna att betala ut 3.7 miljoner dollar till målsägande (omkring 25 miljoner kronor). De måste dessutom erbjuda alla kunder som köpt skorna sedan 2009 en del av pengarna tillbaka. De har dessutom förbjudits av rätten att använda sig av påstådda hälsoeffekter i framtida marknadsföring, och de måste även informera världen om förlikningen via bannerannonser på siter som Facebook och Runnersworld.com.

Vad är då dessa barfotaskor till för?

Barfotaskor är designade för att härma känslan av att springa barfota, samtidigt som de skyddar foten. Konceptet gjordes populärt av boken Born to run skriven av Christopher Macdougall. I den beskriver han hur han lyckats komma över skador genom att härma en teknik som används av den indiska Taramuharastammen. Ett folk som har förmågan att regelbundet springa mellan 4 och 15 mil utan att få några av de skador som många amerikanska löpare får. På grund av den lärdomen hävdar Macdougall att många skador orsakas av löparskor med tjocka sulor.

Det finns mycket mytbildning kring barfotalöpning, men för tillfället pekar studierna på att det är säkrare med en stadig sko än utan. Och att om man ska utöva barfotalöpning ska man börja långsamt och se till att lära sig rätt teknik innan man slår över helt.

För mer information så har marathon.se satt ihop en artikel om myter och sanningar i ämnet här: Myter och sanningar om barfotalöpning

En förespråkare för barfotalöpning och framfotsteknik beskriver sina upplevelser här: Varför barfotaskor och löpning med framfotsteknik?

Läs mer om kost och hälsa. Just nu även med fri frakt: Hälsokost & kostilsskott på nätet