H&M utgör 53 % av den totala svenska modeindustrin

H&M utgör 53 % av den totala svenska modeindustrin

Svensk e-handel inom mode är på stark framväxt

2014-06-24

Sajten Ehandel.se, som arbetar för att främja utvecklingen av den svenska e-handeln, rapporterade i januari 2014 att de områden som växer sig allra starkast inom den svenska modebranschen är e-handel och postorder. Ehandel.se hänvisar till en undersökning gjord av Tillväxtverket som visar att den svenska webbaserade modebranschen omsatte hela 229 miljarder kronor under 2012.

Resultatet är en ökning med 11 % gentemot 2011. Det totala resultatet utgörs dels av e-handel, dels av klassisk butikshandel. Även om den fysiska handeln stod för 48,7 miljarder kronor och e-handeln för blygsamma 6,4 miljarder kronor av det totala resultatet, är det e-handeln som visar på den snabbast växande uppgången. E-handel för mode och kläder ökade med 51 % mellan 2011 och 2012, vilket är en stor framgång även om den enskilda sektorn utgör en liten del av den sammantagna modeindustrin.

Totalt sett, om man ser till samtliga områden som ingår i modebranschen, så som export, import och tillverkning, har e-handeln ökat från 4 % till 6 % mellan 2011 och 2012. Att den svenska modeindustrin gör så stora vinster beror till största delen på butikskedjan H&M. Företaget särredovisades i Tillväxtverkets undersökning då de utgör 53 % av den totala svenska modeindustrin. Läs mer om H&Ms expansionsstrategi. Det mindre företaget SweFox växer sakta och har som strategi att leverera kläder av mycket god kvalité. För att kunna göra detta till ett bra pris krävs det att onödiga utigfter kapas. Man gör detta bl.a. genom att enbart tillhandahålla kundtjänst via mejl. Något som deras kunder tycks uppskatta.