Illustration av en köpresa gjord av Episerver.

Illustration av en köpresa gjord av Episerver.

Episervers nya 7.5-lösning för e-handel

2014-09-10

Den svenska plattformsleverantören Episerver lanserade tidigare i år sin senaste version kallad Episerver 7.5 som tillåter användaren att kombinera webbpubliceringssystemet med en e-handelsplattform. Episerver är det mest framstående och vanligaste verktyget i Sverige och används av bl.a. Arla och Intersport.

Plattformens provversion av Episerver 7.5 användes av Electrolux under hösten 2013 tillsammans med den digitala byrån Nansen och när den slutgiltiga versionen sedan släpptes flyttade de över till Episerver 7.5 officiellt. I och med detta blev Electrolux först ut i världen att använda systemet.

Tanken med Episerver 7.5 är att e-handeln ska flyttas över till marknadsavdelningens ansvarsområde. I praktiken innebär detta att marknadsavdelningen tar över kontrollen och att marknads-chefen axlar it-chefens roll. För Electrolux del innebär det en förändring för de drygt tjugo internationella siter som använder e-handel, men först ska de fortsätta att utvärdera den internt.

Episerver 7.5 är den största lanseringen gjord av Episerver på flera år. I och med att Episerver 7.5 släpptes öppnade de för en ny och betydligt bredare marknad. ”De har 62 % av alla börsbolag som sina kunder och hoppas på att de också ska gå den här vägen och kombinera e-handel och webbpublicering”, berättade Martin Edenström för Ehandel.se, en mötesplats för svenska e-handlare. E-handelnslösningen Shop4sale från Kodmyra som används av bland andra Majsans.com är också en av Sveriges populäraste plattformar där utvecklarna valt att inte binda upp sina kunder. För att göra köpupplevelsen flexibel och smidig är lösningen mobilanpassad och stödjer avslut utan inloggning. Läs mer här: http://www.kodmyran.se/e-handelslosning/